Efficiënt betalen met een kanttekening

Nederland is binnen de EU een van de koplopers bij elektronisch betalen. Of het nu gaat om bankieren of het afrekenen van boodschappen, elektronisch wordt meer en meer ingezet. Daarbij wordt door aanbieders en gebruikers veelal gewezen op het hogere gemak en snelheid om een transactie af te wikkelen.

We hebben hier te maken met de combinatie van perceptie en een langdurig verkondigde marketing boodschap. Serieuze, laat staan wetenschappelijke, onderbouwingen van de claims schitteren door afwezigheid. Het is daarom extra opvallend dat onderzoek van de Duitse Bundesbank en het EHI instituut in Nederland niet de pers heeft gehaald. Hierin is namelijk voor het eerst (?) gemeten hoe land transacties aan de kassa duren per betaalmethode. Met 3.000 metingen in 15 verschillende winkels is het een groot onderzoek geworden. De resultaten zijn in de Duitse pers breed uitgemeten en niet wat men in Nederland zal verwachten. Met contant geld betalen is namelijk gemiddeld 7 seconden sneller dan een pintransactie.

De breed gedragen Nederlandse perceptie dat pinnen sneller is, wordt door dit onderzoek dus hard onderuit gehaald. Wat blijft is de perceptie van gemak. Daar kan pinnen daadwerkelijk hoger scoren. Maar ook dan is er een kanttekening nodig. Het streven van banken en retailers contante betalingen te ontmoedigen (omdat het geld kost) wordt zo nadrukkelijk met campagnes begeleid en de afbouw van contant geld kassa’s dat er vraagtekens gezet moeten worden bij “gemak”. Anders gezegd: als er al Nederlands onderzoek over transacties beschikbaar is, dan moet daarin de kantekening staan dat hier sprake is van een markt waar geen sprake is van transparante communicatie door twee van de drie partijen.

Share: