E-commerce in Duitsland en het presenteren van onderzoek

Trends bij e-commerce volgen is belangrijk en het presenteren van de bevindingen is dat ook. In Duitsland doet EHI beiden en  de meest recente publicatie is naast inhoudelijk informatief ook opvallend vormgegeven. Die combinatie rechtvaardigt aandacht voor een onderzoek dat verder weinig raakvlakken met de Nederlandse markt heeft.

 

EHI

EHI is een Duitse onderzoeksinstelling die zich beperkt tot het volgen en beschrijven van de handel. De organisatie wordt mogelijk gemaakt door 800 leden. Dat zijn individuele retailers, brancheorganisaties en internationale ketens. Alles dat handelt is er welkom. Met zo’n grote achterban is er genoeg budget onderzoek te doen. EHI heeft daar de nodige ervaring mee. Deze keer trekt het de aandacht met een overzicht van de 100 grootste e-commerce partijen op de Duitse markt. De volledige publicatie verschijnt pas in oktober. Persberichten en andere teasers worden nu reeds op de markt losgelaten.

Vorm

Waarom dit onderzoek opvalt is niet door de inhoud. De methodiek is bekend en de ranking zal op het eerste gezicht amper voor verrassingen zorgen. Amazon is heel erg groot, Otto op ruime afstand een goede twee en daarna is er een mix die alle sectoren waar e-commerce mogelijk is weergeeft.

Het is de vorm van presenteren die opvalt. Op de EHI website staat bijvoorbeeld een ranking in tabelvorm. Die vorm wordt door iedereen herkent. Het zoeken van een partij kan door scrollen of door Control F.

Er is ook een tweede vorm beschikbaar en daarbij wordt de omzet weergegeven in blokken. Hoe groter het blok, des te hoger de omzet. Elke sector heeft in dat overzicht ook zijn eigen kleur. Dat is een goede zet, omdat zo duidelijk wordt welke sectoren goed scoren en welke als kleine e-commerce spelers moeten worden beschouwd. In het blokken model kan de lezer zelf ook selecteren en vergelijken.

Voor de uitkomsten maakt het natuurlijk niets uit of een tabel of een interactieve blokkendoos wordt gebruikt. Het is echter wel een vooruitgang omdat niet iedereen naar dezelfde data zoekt. Zonder het hele onderzoek te lezen kan zo al snel een eerste op maat gesneden overzicht worden gecreëerd.

Over de resultaten zal best nog de nodige discussie mogelijk zijn. Zo is de quote dat de top 3 in Duitsland goed is voor +41% van alle e-commerce omzet te voorzien van de nodige kanttekeningen. Die discussie zal waarschijnlijk pas op gang komen als in oktober het hele rapport verschijnt. Het doet echter niet af aan de constatering dat de markt groeit en de manier van presenteren positief opvalt.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.