Duitse spoorwegen willen carrier en provider worden

Als het over de digitalisering van EU lidstaten wordt Duitsland altijd genoemd. De grootste economie loopt op te veel terreinen achter op de kopgroep. Het gebrek aan voldoende breedband connectiviteit heeft daar alles mee te maken. De zoveelste poging daar een einde aan te maken komt uit de koker van de Deutsche Bahn, de spoorwegen.

Er is ook op dit blog al heel veel geschreven over de oorzaken van de Duitse digitale achterstand. Onmiskenbaar speelt Deutsche Telekom hier een grote rol. Het gedeeltelijke staatsbedrijf heeft te veel macht bij de besluitvorming. Het weet concurrentie effectief tegen te werken. De mogelijkheden en noodzaak innovaties door te voeren zijn voor zowel DT als de concurrentie daarmee gering. De prikkels ontbreken met als gevolg dat grote delen van het land voor de communicatie afhankelijk zijn van geringe bandbreedtes, beperkte databundels en dat tegen prijzen die tot de hoogste van Europa behoren.

Berlijn heeft enerzijds weinig behoefte hier verandering in aan te brengen. Anderzijds ziet het ook dat buiten de stedelijke gebieden de mogelijkheden mee te gaan met de tijd te beperkt zijn. Alle voorgaande plannen met overheidsgeld de witte vlekken op de kaart te voorzien van >50Mb/s verbindingen zijn mislukt. De gelden zijn te weinig aangesproken, DT heeft zelfs aantoonbaar vaker op de rem getrapt om lokale initiatieven te dwarsbomen.

De politiek ziet inmiddels in dat de BV Duitsland hiermee wordt geschaad. Daarom is er recent de zoveelste top van politiek en bedrijfsleven gehouden. Uitkomsten maar burgers en bedrijven moed uit kunnen putten zijn er niet.

Dat wil zeggen, tot Deutsche Bahn (DB) zich tot de pers wendde. De Duitse spoorwegen hebben namelijk een omvangrijk netwerk van glasvezelverbindingen. Het gaat daarbij om de infra die langs het spoor loopt ter besturing van wissels, signaleringssystemen en sensors. Het glas ligt niet overal, maar wel opvallend vaak bij of door regio’s waar DT geen spade in de grond wil steken.

DB heeft de knuppel in het hoenderhok geworpen met de uitspraak dat het die infra beter wil benutten. In Nederland kennen we dat concept al jaren. Het is de business van Relined Fiber Networks. Dat bedrijf biedt de onbenutte capaciteit van o.a. ProRail aan. Dat doet het als darkfiber dienst aan zakelijke afnemers. DB lijkt te kiezen voor een ander model. De spoorwegen willen direct of indirect namelijk ook eindgebruikers aansluiten. Een dergelijke boodschap zal door de politiek in Berlijn met open armen zijn ontvangen. Eindelijk een partij die meer doet dan de grote steden en daar betrekkelijk snel de eerste resultaten zou kunnen laten zien. Daarbij is het ook nog een zwaargewicht die in staat moet zijn DT van weerwoord te bieden.

Er zijn echter ook twee minpunten aan het plan verbonden. De eerste is dat DB net als DT een semi overheidsbedrijf is. Begrippen als efficiency en effectiviteit passen daar niet. Het tweede punt is het prijskaartje. DB verlangt als compensatie dat de Berlijn tot 3,4 miljard Euro beschikbaar stelt om achterstallig onderhoud aan het spoor te kunnen wegwerken. Onder de streep is het een plan waar achter een hele complexe businesscase schuilgaat. Of de consument en het MKB in de provincie daarop zit te wachten?

Share: