Duitse spoorwegen in de knel door slecht mobiel bereik

Het Duitse weekblad Die Zeit19 schreef in de editie van 10 juni over het plan van de Duitse spoorwegen (Die Bahn, DB) om langs de spoorbaan zelf zendmasten neer te zetten. Het zou de enige mogelijkheid zijn de reizigers op veel trajecten acceptabel bereik te bieden.

Het is recent nog aangestipt, Duitsland is als het om mobiel bereik gaat geen eredivisie speler. Het Spaanse Telefónica scoort slecht, maar dat wil niet zeggen dat Vodafone en Deutsche Telekom de zaakjes wel voor elkaar hebben. De cijfers waar Die Zeit over beschikt spreken van 75% – 95% bereik van de drie langs het gehele Duitse spoornet. Dat betekent dat elke aanbieder niet voldoet aan de LTE licentie eisen van 2015.

Voor DB is dit een lastige situatie, de klanten klagen over slechte ontvangst en de mogelijkheid te kunnen werken tijdens de reistijd komt als USP op tal van plekken in het land te vervallen. Het concern kan de mobiele aanbieders ook niet dwingen zich aan de licentievoorwaarden te voldoen, dat ligt bij de toezichthouder.

Vandaar dat het nu schijnbaar oppert zelf met zendmasten te starten. Daarmee kan het de delen van het spoornet waar het eigen glasvezels heeft liggen (vergelijkbaar met ProRail in Nederland) betrekkelijk eenvoudig voor zien van connectiviteit waar de reizigers van profiteren. Er zijn echter een paar hobbels die dit plan in de weg staan. Ten eerste ligt er niet langs elk deel van het spoornet glasvezel. DB beschikt over 18.000 kilometer, het hoofd spoornet is 30.000 kilometer. Dat de missende 12.000 kilometer ook de plekken omvat waar de gewone telco’s geen of amper bereik hebben zal niet verbazen.

Daarnaast impliceert het neerzetten van masten dat DB een openbare telco aanbieder wordt. Een staatsbedrijf dat met een semi staatsbedrijf (DT) en twee marktpartijen gaat concurreren – dat leidt ongetwijfeld tot procedures om de nieuwe concurrentie de kop in te drukken.

Bij de pakken neerzitten dan maar? Dat kost DB gewoon klanten en gezeur van met name lokale politici die vinden dat slecht openbaar vervoer de doodsteek is voor de regio die ze vertegenwoordigen. Het idee van DB is daarbij niet nieuw. Reeds vorig jaar is het geopperd – schijnbaar in een poging de politiek en met name de drie telco’s tot beweging te dwingen. Dat heeft dus niet geholpen. Daarom is zal het deze keer ook niets uitmaken. DB zit behoorlijk knel. Het kan er, in tegenstelling tot de problemen door te weinig materiaal en het hoge percentage vertragingen en uitval, deze keer echt niets aan doen.

Share: