Dixons Carphone struikelt over smartphone klanten die hand op de knip houden

Het Britse Dixons Carphone zorgde vorige week voor het nodige vuurwerk op de beurs en in de pers. De melding dat de winst dit jaar fors zal tegenvallen kwam totaal onverwachts. Achter de genoemde reden, tegenvallende omzet bij mobiele telefonie, blijkt veel schuil te gaan.

Winstwaarschuwing

Het beursgenoteerde Dixons Carphone deed de winstwaarschuwing vanwege “challenging conditions in the UK mobile phone market” uitgaan op een moment dat niemand het verwachtte. De jaarcijfers waren eind juni gepubliceerd en zo kort daarop met een winstwaarschuwing komen is ongehoord. Het bedrijf handelde waarschijnlijk echter conform de regels, omdat op basis van 13 weken (een kwartaal) de tegenvallers duidelijk werden. De verwachtte impact is een winst van minimaal GBP 360 miljoen, terwijl de markt uitging van GBP 460 miljoen, wat al lager was dan de GBP 501 miljoen van vorig jaar. Het aandeel verloor 24 augustus maar liefst 30% aan waarde.

Afwachtende consument

De verklaring dat de markt voor mobiele telefonie uitdagend is lijkt te kloppen. De onderliggende argumenten die worden genoemd zijn echter uiteenlopend. De pers die hierover heeft geschreven somt ze amper allemaal op. Zo wordt in Nederland vooral gewezen op het uitblijven van toestellen die de consument er toe beweegt een nieuw toestel plus abonnement (-verlenging) aan te schaffen. Dat op toestellen een winstmarge zit en op de abonnementen een kick-back verklaart waarom de afwachtende consument Dixons Carphone feitelijk dubbel omzet kost.

Post-paid versus pre-paid

Er zijn echter nog een paar punten die opvallen in het verhaal van Dixons Carphone. De eerste is dat in het bericht geen onderscheid wordt gemaakt tussen post-paid en pre-paid. Dit is relevant omdat door de pers is genoteerd dat CEO Seb James expliciet heeft aangegeven dat de problemen vooral in post-paid zitten. Een verschuiving van de verhouding post-paid pre-paid en daaraan voorafgaand waarschuwingen over de problemen bij post-paid hebben we in Europa eerder gezien in Spanje en Griekenland. Het is een indicatie voor de staat van de economie. Dit belangrijk gegeven heeft de Nederlandse pers niet gehaald.

29 maanden

Wat wel de Nederlandse pers heeft gehaald is de afwachtende consument. Wat direct daarmee te maken heeft weer niet. De gemiddelde levensduur van een Dixons Carphone smartphone is redelijk snel opgelopen van 24 naar 29 maanden. De afwachtende consument zorgt daardoor dat de bestaande businessmodellen van Dixons Carphone niet meer kloppen. Abonnementen van 24 maanden gekoppeld aan een toestel werken het beste als het toestel ook na die periode wordt vervangen. Dat doet de consument nu dus minder. Die houdt het toestel dat contractvrij is en zal of zijn bestaande abonnement als sim-only verlengen of gaan shoppen. De impact van die verandering op de operatie van Dixons Carphone is enorm.

Roaming

Tenslotte zijn er nog de roaming kosten. Dixons Carphone heeft aangegeven dat kosten daarvan GBP 10 – 40 miljoen zullen zijn. Ze worden quasi achteloos vermeld als reden voor die tegenvallende marktontwikkeling. Op dat punt klopt het verhaal van Dixons Carphone niet. De impact en kosten van het reduceren van de EU roamingtarieven had men ruim van te voren kunnen bepalen. Dat er in het jaarverslag geen melding van is gemaakt is een bedenkelijke omissie. Nog erger is dat het nu op de grote stapel tegenvallers wordt geveegd. Het leidt de aandacht af van de ondubbelzinnige boodschap: de Britse consument houdt de hand op de knip.