De fax in context

Begin juni, vlak voor de start van de Cebit, publiceerde de Duitse IT koepel Bitkom een overzicht van de in Duitsland gangbare methoden om digitaal te communiceren. Met 62% stond daar op de tweede plek de fax. Dat is een score die in Nederland niet wordt begrepen.

Fax voor bepaalde sectoren

Wie in Nederland om zich heen kijkt zal echt moeite moeten doen nog een losse fax tegen te komen. Het aantal sectoren waar deze machines nog volop en dagelijks in gebruik zijn lijkt beperkt. Door de legale status van een faxbericht met handtekening zijn het de advocatuur, het notariaat en de zorg die nog zwaar leunen op de fax. Zorg is een zeer omvangrijke keten die van huisarts, via apotheker tot ziekenhuizen reikt. Het gebruik van faxen voor contracten komt ook nog steeds veel voor, helemaal als het gaat om internationale communicatie met landen waar de digitalisering minder ver is.

Techniek

Er zijn meerdere manieren om te faxen. De separate fax of de fax module in een all-in-one printer zijn uiterlijk verschillend, wat ze gemeen hebben is dat ze via een telefoonlijn zijn aangesloten. Dat is voor faxen via cloud toepassingen uiteraard niet meer het geval. Daar is geen fysieke aansluiting, gescheiden van het IP verkeer, meer voor nodig. Daar legt een RJ-45 het contact en niet een RJ-11. De faxmachines die via een eigen kabel en RJ-11 staan aangesloten op een wanddoos en isra gaan het de komende periode lastig krijgen. Hiervoor worden namelijk op grote schaal nog ISDN infrastructuur gebruikt. De lijnen daarvoor worden zoals bekend in hoog tempo door KPN afgebouwd, te beginnen met het staken van nieuwe uitleveringen.

Churn

Het omschakelen naar een voip toepassing is technisch gezien geen probleem, tot zover modem en fax modern genoeg zijn dat te ondersteunen. Dat zal ook de reden zijn waarom er in Nederland betrekkelijk weinig ophef over ISDN in combinatie met faxen bestaat. Dat is in Duitsland anders. Deutsche Telekom is op de thuismarkt overigens fors verder met het uitfaseren het ISDN. Dat is een omslachtigere stap dan men zich vooraf realiseerde, omdat elk contract moet worden opgezegd door de aanbieder. Het eerdere plan de klanten massaal te migreren op basis van een opt-out is door de rechter naar de prullenbank verwezen. De nu verplichte afzonderlijke contractbeëindigingen betekenen ook dat de klant boetevrij kan overstappen naar een andere leverancier. Churn dus en dat bij een klantengroep (veel kleinere ondernemers) die onmisbaar is voor de omzet omdat deze garant staan voor een stabiele ARPU.

DT heeft dus te maken met een verbod op landelijke Big Bang en een churn risico dat als gevaarlijk hoog wordt beschouwd omdat de regionale concurrentie langer doorgaat met het actief aanbieden en ondersteunen van ISDN (en daarmee de bestaande fax machines). Per regio wordt door DT de uitfasering van ISDN aangekondigd en de migratie naar een voip oplossing aangeboden.

Die langzame overstap en het slim inspelen op de onrust door lokale aanbieders verklaart ook waarom er ondanks een harde exit datum voor ISDN nog zoveel gebruik gemaakt wordt van de fax in Duitsland.

Share: