De contouren van Brexit impact op internet- en telecomdiensten

Sinds vorige week zijn er weer enkele documenten verschenen die de impact van Brexit bij het uitblijven van een positief onderhandelingsresultaat illustreren. De bron is deze keer de regering in Londen. Daarmee worden de contouren duidelijk voor zowel consumenten als bedrijfsleven, helemaal waar het internet- en telecomdiensten betreft.

Dat Brexit, met of zonder deal, impact gaat hebben op de internet- en telecomdiensten is al langer bekend. Wat afgelopen week is gepubliceerd is echter het eerste dat Londen zelf toegeeft. Omdat de documenten steeds gefaseerd beschikbaar worden gesteld en Londen niet over hetzelfde communiceert als Brussel is een totaal overzicht niet voorhanden.

De volgende punten lijken echter redelijk vast te staan:

  • Het gebruik van .EU domeinnamen wordt lastig. .EU is voorbehouden aan burgers en bedrijven die gevestigd zijn in de EU. De partij die de domeinnamen uitgeeft (EURid) wil het registratie probleem oplossen door .EU voor de hele wereld open te stellen, maar de EC lijkt daar vooralsnog geen voorstander van te zijn.
  • Roaming tarieven voor telecomdiensten in het VK afgenomen, of door VK gebruikers in de EU afgenomen zijn niet langer gereguleerd. In principe kunnen Vodafone UK en anderen de tarieven naar eigen goeddunken aanpassen. Dat ze dat zullen doen wordt op dit moment nog ontkend. De Britse waakhond heeft geen mogelijkheden dit te verbieden.
  • Britten kunnen niet langer van Spotify genieten als ze op vakantie in de EU zijn. De afspraak daarover geldt alleen voor de EU lidstaten. EU reizigers in het VK krijgen daar ook mee te maken. Netflix stelt dat de abonnementen niet gebonden zijn aan de onderliggende EU regeling. Soundcloud heeft nog niet gereageerd. Tal van andere online content aanbieders (denk aan kranten) die werken op basis van de geo-whitelisting of blacklisting van IP adressen hebben evenmin aangegeven hoe zij zullen reageren op Brexit.
  • Met name online shopping wordt riskanter, omdat bij klachten de leverancier kan bepalen waar wordt geprocedeerd. Het EU consumentenrecht geldt na Brexit niet meer.
  • De rechten en plichten van SE’s (Societas Europaea) gelden niet meer in de VK na de Brexit datum. Londen adviseert deze bedrijven zich om te vormen tot een PLC of de activiteiten te verplaatsen naar de EU. Dit laatste is letterlijk hier terug te lezen.

En dan is er nog het onbesproken punt van data integriteit, dat de nodige raakvlakken met internet- en telecomdiensten heeft. Londen beweert tot nu toe de AVG/GDPR regels te blijven respecteren. Het is echter niet mogelijk dat te controleren. Britse ondernemingen moeten kunnen aantonen aan vijf eisen te voldoen. Vooralsnog is er toch gene case bekend van een onderneming dit daarvoor al meetregelen heeft getroffen  Data van EU ingezetenen zal zoveel mogelijk uit het VK gehaald moeten worden. Die stap staat los van de vraag of er wel of geen overeenkomst tussen Londen en Brussel tot stand komt.

Share: