De Britse consument stelt steeds minder prijs op fysieke winkels

Toen in het voorjaar van 2017 de keten van belwinkel PhoneHouse failliet ging kwam daarmee een einde aan een periode van drie jaar waarin het bedrijf steeds zwaarder slagzij maakte. De business was weggevallen en een bekende gevel in menig winkelstraat verdween. De situatie bij het Britse Carphone geeft aan dat er inmiddels nog een reden is waarom dit type winkels het zeer zwaar te verduren heeft.

Carphone (deel van Dixons Carphone PLC) maakte eind mei bekend dat het 92 filialen op de Britse eilanden gaat sluiten. Het huidige aantal van 650 is niet langer te handhaven, dus de minst renderende worden afgestoten. Die melding was deel van een langere melding naar de beurs en beleggers. Centraal daarin stand de winstwaarschuwing. De professionals moeten rekenen op 60% minder winst dan in de voorgaande periode. Dat het aandeel daarop 20% in waarde verloor is dan ook begrijpelijk.

De redenen waarom het Carphone zo slecht gaat zijn iets anders dan in Nederland destijds PhoneHouse de das hebben omgedaan. Hier speelde de lagere vergoedingen van de telco’s en de BKR verplichting een grote rol. In het VK speelt vooral de vraag is weggevallen en deels verschoven.

De vraaguitval die Carphone treft bestaat uit het wegblijven van klanten en het langer met een toestel doen dan voorheen het geval was. Directe verklaringen daarvoor zijn de economische situatie op het eiland. De schulden van consumenten zijn zeer hoog en de koopkracht is mede door de Brexit dreiging fors toegenomen. De consument houdt de hand op de knip en bespaart op luxere zaken. De nieuwste smartphone wordt uitgesteld, net zoals de aankoop van een nieuwe auto op de langere baan wordt geschoven. Beiden gaan in het VK overigens vooral via krediet en dat is ook nog eens duurder geworden.

En dan is er nog de verschuiving. De klant kiest vaker voor sim-only. Dat is een trend die in Nederland al langer zichtbaar is, maar in het VK is daarvoor nog een andere reden. De belangrijkste reden waarom het steeds onlogischer wordt gevonden een belwinkel binnen te stappen is Amazon. Die online marktplaats (en de concurrenten) schijnt inmiddels een aanzienlijk deel van de kale toestellen verkoop naar zich toe getrokken te hebben. Dat heeft niet alleen met de scherpe prijzen te maken. Het meest opvallende is dat de klant steeds meer deze direct sales de voorkeur geeft.

Het is vooral dat laatste punt dat aandacht verdient. De gedachte dat een winkel essentieel onderdeel is van een customer experience, in het belang van en daarmee gewaardeerd door verkoper en koper, blijkt in ieder geval in het VK niet meer op te gaan. Als dat klopt zullen er meer ketens in de gevarenzone gaan belanden. Niet alleen in het VK maar later ook in Nederland.

Share: