Contracten voor vast internet en onderscheidend vermogen

Nog steeds wordt door internet providers in de werving veel nadruk gelegd op de prijs. De gedachte hierbij is schijnbaar dat een scherpe prijsstelling het beste werkt om de beoogde klant de indruk te geven dat deze aanbieding de beste prijs/kwaliteitsverhouding biedt.

Omdat iedereen in de markt naar elkaar kijkt, is het aantal variaties op dit thema dan ook beperkt. Aanbieder X geeft net als Y een paar maanden korting op de basisprijs of tijdelijk een VAS als Spotify cadeau, maar veel verder dan dat gaat men in Nederland niet.

Hoe anders is dan de situatie in de buurlanden. Zeker in het VK en Duitsland wordt al jaren naast prijs de loopduur van het contract ingezet als vaste component van elke aanbieding. In Nederland is dit zelden geprobeerd. Dat bij mobiele telefonie looptijden van 24 of 36 maanden gevoerd worden is iets dat allen bekend is. Vreemd genoeg wordt het als klantonvriendelijk beschouwd een contract voor vast internet van 18 of 24 maanden in de markt te zetten.

In de december uitgave van de Duitse consumentenbond Warentest (artikel staat achter een betaalmuur) wordt aan het verschijnsel afwijkende contracten aandacht besteedt. De lezer krijgt een overzicht van mogelijkheden die in Nederland niet gevoerd worden en soms best interessant zijn. Voorbeeld is de standaard keuze bij elke DSL aansluiting van O2; de dienst is leverbaar met en zonder contract. In het eerste geval is de looptijd 24 maanden, het andere kent op opzegtermijn van 4 weken. Maandbedrag is in beide gevallen gelijk. Klinkt als een raar aanbod, want waarom dan nog een contract afsluiten? De slimmigheid is dat bij het 24 maandcontract een vaste korting van €50 wordt gegeven. O2 Duitsland verrekent dat dan per 24 maanden. Dezelfde constructie zien we ook in het VK, maar daar wordt de korting direct verrekend of uitgekeerd in waardebonnen (vouchers) te besteden bij bekende winkelketens (een aantal ook bij supermarkten!).

Vergeleken met de Nederlandse aanpak is dit toch een meer creatieve vorm van werving. Of het succesvol is? Het feit dat het in deze landen een gebruikelijke en geaccepteerde manier van werven is pleit ervoor die vraag met ja te beantwoorden. Of deze aanpak anno 2014/15 ook in de verzadigde Nederlandse markt zou werken? Tot zover bekend wordt het niet eens onderzocht door de grote providers.

Share: