Campusnetwerken wat is het en hoe groot is de vraag?

Het begrip campusnetwerk doet al jaren de ronde en lijkt de laatste tijd vaker te worden gebruikt. Wat er precies onder wordt verstaan is – zoals zo vaak – afhankelijk van de core business van de partij die er over communiceert. Mede daarom is het lastig zicht te krijgen op de vraag naar dit soort oplossingen.

Core business

Er zijn meerdere manieren om een campusnetwerk te beschrijven. Twee verklaringen komen het meest voor. Bedrijven die IT als core business hebben zien een campusnetwerk als een architectuur waarbij de hardware (al dan niet gevirtualiseerd) de boventoon voert. Er zijn ook bedrijven die communicatiediensten leveren. De invulling die zij aan het begrip campusnetwerken geven is net iets anders. Daar staat niet de hardware centraal, maar de mogelijkheid op een duidelijk omkaderd oppervlak bedraad en draadloos te kunnen communiceren.

De twee verschillende invalshoeken hebben uiteraard overeenkomsten. Hardware zonder connectiviteit is evenzo zinloos als alleen maar een netwerk plannen zonder daarbij na te denken over het connecten van de hardware. Los daarvan blijft het opvallend lastig te bepalen hoe groot de vraag naar campusnetwerken (van welk soort dan ook) is. Er zijn tientallen bedrijven in Nederland die communiceren kennis en kunde hierover te bezitten. Het aantal deployments is niet te traceren.

Vraag of aanbod?

Dit kan beteken dat campusnetwerken meer een wens van vendoren is dan een concrete vraag uit de markt. Het kan ook betekenen dat er oplossingen zijn die aan de “definitie” voldoen, zonder dat het begrip door leveranciers en klanten wordt gehanteerd. Voor het laatste pleit, dat netwerken vaak groeien en uitbreiden. Het kan dus goed mogelijk zijn dat een bestaande architectuur op een gegeven moment voldoet aan de beschrijving van campusnetwerk, zonder dat iemand daarbij stilstaat.

Het eerste is in ieder geval aan de orde. Bijna iedereen die iets doet met 5G gebruikt het begrip in de communicatie. Daarmee wordt ook duidelijk waarom het begrip steeds vaker voorkomt. Cases met campusnetwerken zijn nodig om de meerwaarde van 5G (de “killerapp”) te kunnen aantonen. Het gebruik van het begrip is aanbod driven in de hoop dat de markt toehapt en zo een vraag doet ontstaan. Dat verklaart dus ook waarom er nog zo weinig concrete cases zijn van campusnetwerken waarbij de communicatie voorop staat.

Share: