Brexit en e-commerce

Op dit moment is nog niet duidelijk of het Verenigd Koninkrijk de EU op 29 maart verlaat onder een deal, of dat het later wordt met een deal. Dat maakt het voor bedrijven lastig in te schatten wat zij de komende periode moeten doen om ene Brexit impact op te vangen. Voor consumenten verandert er ook het nodige en daarover is nog betrekkelijk weinig gecommuniceerd.

E-commerce

Dat Brexit – in welke vorm dan ook – de burgers van de EU raakt is bekend. De pers en politiek heeft immers al langer gewezen op knelpunten rond vrije vestiging, reisverzekeringen, roaming en rijbewijzen. Er is echter een activiteit die velen raakt en waarover nog opvallend weinig is geschreven. Dat is het e-commerce kanaal. EU ingezetenen bestellen steeds vaker goederen via internet. Verzending daarvan is niet vanzelfsprekend gebonden aan het land van bestelling. In het VK zijn meerdere partijen, in het kielzog van Amazon, neergestreken die warehousing en verzending op zich nemen. In een aantal gevallen is daarbij sprake van structurele BTW fraude. Dat is de reden waarom er nog steeds een schadeclaim van omgerekend €2 miljard uitstaat in Londen. Dat is ter compensatie van het ontbreken van douane controles op de Britse eilanden op de import vanuit de VRC waardoor de markt voor met name kleding en schoeisel in de EU vele jaren grondig is verstoord.

Limieten en tarieven

Als de Britten de EU verlaten is het onvermijdelijk dat iedere EU douanier extra moet gaan letten op de goederenstroom vanaf de eilanden naar de EU. Met of zonder deal, wat er mag worden geëxporteerd van de eilanden is gebonden aan limieten en tarieven. Daar komt ook de gewone online shopper uit de EU bij kijken. Elk item dat hij of zij bestelt en dat vanuit een Brits logistiek centrum wordt verstuurd moet in principe worden gevolgd, geregistreerd en (afhankelijk van meerdere factoren) worden belast. Net als bij zendingen uit bijvoorbeeld de VS of de VRC geldt dat (ook zonder deal) import van goederen tot een waarde van €22 is vrijgesteld van BTW heffing. Alles daarboven wordt in Nederland 19% duurder. Bestellingen vanaf €150,00 worden niet alleen duurder door de BTW, daar komen ook nog eens invoerrechten bij.

De kans dat EU ingezetenen dit weten is gering. Dat alle online shops in de EU doorhebben dat zij mogelijk met hogere kosten te maken gaan krijgen omdat een deel van voorraden in het verkeerde land staan is uitgesloten. Als ze deel uitmaken van een lange en complexe keten is de kans op volledig overzicht gering. De gevolgen laten zich raden. B2C e-commerce in de EU kan na 29 maart (of 22 april) wel eens fors duurder worden en meer tijd in beslag nemen.

Share: