5G marketingmachine op volle toeren

In de opmaat naar MWC2019 in Barcelona hebben de netwerkleveranciers, telco’s, device fabrikanten en adviseurs alle registers opengetrokken. 5g is op een ongekende omvangrijke wijze in de schijnwerpers gezet. Iedereen greep dit event aan om zijn 5g primeur te lanceren of claim te maken. 100% marketing, waar wat is er nu echt opvallend?

Uit de berg berichten valt veel te halen. Zo leverden in Barcelona de Amerikaanse telco’s Sprint en AT&T een woordenstrijd over de vraag wie de primeur heeft als eerste in de VS een 5g mobiel netwerk te lanceren. Security bedrijven grepen het event aan om te wijzen op de risico’s die verbonden zijn aan 5G en waarvoor zijn de oplossingen paraat hebben. Zelfs storage vendoren zien kans producten als 5g ready te vermarketen

Dichter bij huis, maar wel gelinkt aan het mediaspektakel in Barcelona, viel nog niets anders op. De veilingen voor frequenties zijn nog niet overal in de EU afgerond. Her en der valt al te lezen dat steden of regio’s binnenkort de eerste 5g zone van het land kunnen zijn. Wie verder speurt naar nieuws uit de EU lidstaten ziet echter ook iets dat niet zo nadrukkelijk in de persberichten verdelers is terecht gekomen.

Toen 4g werd uitgerold was dat op basis van de garantie dat gebieden met slechte 3g of fixed breedband verbinding als eerste zouden worden bediend. Die belofte is niet overal waargemaakt. In opmaat naar de 5g uitrol zijn er nu berichten verschenen dat 5g aanvankelijk alleen voor de stedelijke gebieden bedoeld is of dat het connectiviteit is voor andere toepassingen dan smartphones. Wat hier gebeurt is ook een vorm van marketing. De mogelijk hooggespannen verwachtingen van politici en pers worden gepareerd met boodschappen die lijken te hinten op bescheidenheid en voorzichtigheid.

De reden waarom zo wordt gecommuniceerd is niet dat de telco’s een hype willen voorkomen. Het is onderdeel van een strategie waarbij de concurrentie, de politiek en toezichthouders worden bespeeld. Ook dat is een vorm van marketing bedrijven, al valt dat veel minder op. Op dit moment is de consument nog niet de belangrijkste adressant voor de communicatie.

Share: